torsdag 22 oktober 2009

En ny insikt om livet, universum och allting



Rörigt besök

Vilda: Charlize och jag har fått besök från Lund. Hennes bästa vän Saga och Sagas mamma, min vän Tova, har kommit hit över ett par dagar. Igår gjorde vi Kivik och allt vad det innebar medan Erik irrade runt i Simrishamn. Besök på Buhres fiskdelikatess och töserna gjorde inköp av ost, ål och choklad (stackars gammelål, fisluktande brie och osötad råg- och tranbärsvitchoklad) samt ett besök i lokalen som sakta växer fram. Det var svinkallt. Vilgot klagade och ville bli buren, jag vägrade tro på skyltarna som pekade ut vart Kungagraven skulle ligga. Vi gick längs den blåsiga vägen, jag frågade om det var varmare i Lund och tänkte, det är det här som är Österlen...

Den sista tiden satt vi och väntade under ett träd på vägen mot Kivikås i en halvtimme. Tova blev stucken av något slags jordbi och Charlize, i ilska över något jag sa, sprang rakt mot väg 19 utan minsta avsikt att se sig för. Och medan jag satt och blottade tuttarna för att trösta min egentligen inte så hungrige son var det enda jag kunde tänka på att under vagnen låg ett alldeles rykande färskt nummer av Get Fresh-tidningen med en intervju av den coola Ani Phyo plus Doug Grahams fru som jag inte visste något om tidigare. Rykande färskt skulle det ge mig värme genom att skriva om såna som jag, ge mig motivation och inspiration att fortsätta på den bana jag ritat åt mig själv.

Kallt inomhus också...

Vad som även visade sig vara värmande var väldigt varm mat. Väl vetandes om våra vänners vanor värmde vi upp varierande varor till en välsmakande varieté. Jag kryddade och smakade av. Men när jag satt skeden till munnen insåg jag snabbt att jag hade glömt någonting. Varm mat kräver nedkylning exempelvis i form av att bli lite blåst på innan förtäring. Jag skrek rakt ut och backade som om ett steg bakåt skulle hjälpa min kropp att göra sig av med denna brännande känsla på tungan men förgäves. Fy fasiken vad det gjorde ont. Ännu en fördel med det råa livet: man bränner sig sällan på tungan... (plus att när man väl bränner sig på tungan och fortfarande känner smärta efter tre dagar får det en att tänka på den process maten genomgår när den "bränns" ihop till en måltid, inte är den lika frisk inte...)

Under kvällen satt jag och Tova uppe till halv ett och drack lite vin. Hon berättade allt om mitt och Eriks bröllop, bakom kulisserna och jag satt mest och gapade i förtjust förundran. Det är inte lätt att lägga märke till saker omkring en när man gifter sig.

Julen kan allt låna ut gubbarna lite.

I morse bakade jag och Charlize Ani Phyos Halvakakor medan vi väntade på att Saga skulle vakna. När hon väl försvunnit in till Saga igen tittade jag förstrött på Jamie's fowl dinners, ett program där TV-kocken Jamie Oliver försöker övertyga en sittande publik att välja ekoägg och ekokyckling istället för den billiga varianten genom att visa upp bilder från slakterier och intervjuer med män inom branschen som berättar om det ständiga mördandet av nykläckta hankycklingar. Jag såg en och annan tår, en kvinna lovade att hon skulle gå upp ett steg på skalan där hönorna, i bur, hade ett par centimeter mer att gå på plus en pinne att sitta på, någon annan sa att industrikyckling smakade skit medan en tredje sa att hon antagligen inte skulle ändra på någonting av ekonomiska skäl. Härligt att försöka förändra världen ;-)

Hela Erik äter Halva (i kockskjorta)

Eriks råa hummus

3 dl kikärtor
3 citroner
1 dl rå tahini (mixa sesamfrö i en bra mixer)
olivolja
paprikapulver
salt
spiskummin

Låt kikärtorna ligga i blöt ca 20 timmar, häll av vattnet och låt grodda i två dygn. Kör kikärtor i matberedaren tillsammans med kryddor. Tillsätt citron om smeten blir för trög. Servera med en strimla olivolja och persilja.

Hitta raw food och superfoods hos oss på www.råvarubutiken.se ;-)

4 kommentarer:

  1. Måhända att man inte riskerar att bränna tungan. Men jag förfrös faktiskt min för ett par veckor sedan. Den domnade av och jag var utan smaksinne i flera dagar. Minst lika tråkigt det.

    Är det Roz Gruben som är Doug Grahams fru förresten? Jag har sett dem tillsammans vid ett flertal tillfällen men aldrig kopplat att de var ihop. Fast det kanske inte är hon?

    SvaraRadera
  2. Läskigt! Jag såg inte Vilgot på översta bilden först, men sedan tittade jag igen och såg en suddig barngestalt och ryggade tillbaka. För det är han va? O.O

    SvaraRadera
  3. Hej :)
    När är det invigning för ert fina cafe? :)

    <3
    Amanda

    http://artali.qh.se

    SvaraRadera
  4. Henrik: Så vitt jag förstår på foton och så så är det hon. Fast hon heter Graham nu... och ja det är lilla spökbebisen där hehe...

    Amanda: Vi kämpar på. Än så länge har det lagts in en golvbrunn och golvet ska läggas nästa tisdag (detta tar typ fem dagar). Allting dyker upp efter hand men vi håller ut. Vi kommer i alla fall att starta vår utkörningsservice så fort det går...

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet