onsdag 7 oktober 2009

Ingen stannar på Albovägen och Lillys ögon blir värre





Vilda: Tack för alla fina kommentarer till min självdissning. Dock vill jag påpeka att det inte var en självdissning, utan endast en dissning av en bild som jag tyckte inte gjorde mig rättvisa. Kanske är det snarare tvärtom, jag har en uppblåst självuppfattning och kan inte relatera till bilder som ger mig rättvisa utan endast till de bilder som får mig att se bättre ut än jag egentligen gör ;-)

En liten kommentar om bönor, som Henrik redan svarat på. Nja, bönor är ganska svåra att smälta men det finns vissa undantag. Adukibönor, mungbönor, ärtor (gröna som gula) samt (om dessa råder delade meningar) kikärtor går alla att grodda. Av groddade kikärtor kan man laga rå hommus, något som Erik är en höjdare på. Men om man är ute efter protein finns det mer än tillräckligt med proteiner i grönsaker, groddar, nötter och frön.

Direktel krävs

Nu är det kallt i Brösarp. Jag går i fleece, tjock jacka, stickad kofta och bäddar in Vilgot i flera filtar när jag går utanför dörren. Ute på Albovägen ( som blir 9:an utanför byn) kommer trafiken alltmer glest men ingen bryr sig om att stanna vid övergångsstället. Götes allköp är också ganska tomt. De unga tjejerna som man mötte i kassan under sommaren jobbar inte längre, det är de äldre kvinnorna som lyssnar på alla förklaringar folk ger för sina inköp. Faster på besök, brände den gamla, jag glömde förra gången... allt väldigt ointressant men kassörskorna lyssnar och ler och svarar när de kan.

Götes by winter

Lilly rensar i trädgården, Av alla grannar är det hon som har de vackraste blommorna och nu vill hon ge oss en fransk dragon. Hennes ögon blir värre så här dags, säger hon, hon måste ha droppar flera gånger om dagen. Men efter att hon berättat det säger hon "näpp, det är inget mer med det, man blir gammal helt enkelt" (hade rf kunnat hjälpa henne tro?) och berättar om en väninnas man som hade fel på hjärtat. Hustrun var orolig och beklagade sig mycket "ooo, jag blir så rädd" sa hon "tänk om han får ett anfall..." men efter ett tag avbröt mannen det hela och sa "Äch, nog om det, det (hjärtat) håller i min tid". Lilly skrattar, jag också. Det är underbart med folk som har en positiv syn på livet. Vad är min leda jämfört med ångesten hos någon som vet att det kan ta slut när som helst...

Albovägen off season

Så idag har jag försökt att bli på bättre humör med broccolisallad och Gilmore Girls. Gilmore Girls påminde mig om tonårskärlek i en referens till Gwen Stefanis kärleksliv. Jag kom ihåg hur jag identifierade mig med henne och hennes sorg när min första kärlek Filip och jag gjorde "uppehåll" i vårt 14-månader långa förhållande. Gwen Stefani var olyckligt kär i en bandmedlem och sjöng om hjärta och smärta i samma band. Och jag minns hur jag tänkte att det var hemskt att man inte kunde undfly olycklig kärlek ens när man var vuxen. Jag log idag vid tanken på att min hjärtesorg är över, att man som vuxen väldigt sällan lider av obesvarad kärlek utan tenderar att para ihop sig i mer eller mindre funktionella sammansättningar, dock oftast med någon som står ut med att se en på morgonkvisten även om man inte käkar råkost och ser ut som en orkidé från första sekund. Jag kände förtröstan över att ha motbevisat Vilda- tonåringen genom att ha hittat någon att älska för resten av livet och visst kändes allting lite bättre efter det.

Gästfotograf i dagens blogg och tyvärr snart tonåring (bara 5 år kvar...)

Tack Lorelei Gilmore och olyckliga Gwen. Och tack tröstbroccolisallad som egentligen ska ätas med "bacon".

Fet tröstsallad (verkligen inte 811)

1 broccolihuvud
0,5 dl salladslök
0,5 dl mild vattenkrasse

1 avokado
1 dl pinjenötter
1 tsk äppelcidervinäger
0,5 dl vatten
salt
cayennepeppar

en halv finhackad paprika

Bryt av pyttesmå bitar av broccolihuvudet sant hacka så mycket av den skalade stammen, hacka salladslök och vattenkrasse. Lägg alla grönsaker i en skål. Kör övriga ingredienser i mixern och blanda med grönsakerna. Häll den finhackade paprikan ovanpå.


Nattinatt

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet