fredag 9 oktober 2009

Konsten att leva ett harmoniskt liv i mindfulness

Erik: Jag har länge haft meditativa ambitioner, som ett sätt att motverka min ovana att alltid ha fjorton bollar i luften och oförmåga att leva i nuet, men just nu har dessa ansatser kommit på skam igen. Helt plötsligt inser jag att jag jobbar heltid för att vi ska få plus i kassan, och försöker på de övriga dagarna synka med min fru i företagsskapandet. Inte många vilodagar i veckan och dåliga yogarutiner, men sällan har jag haft så fullt upp och samtidigt så förbaskat kul.

Önskar att detta var jag...

Dagarna på jobbet (som frukostvärd/reception/lokalvård) går rätt fort, och börjar man halv sex på morgonen så kommer man hem i skaplig tid från en heldag. Så fort jag får tillfälle lyssnar jag på Ipoden på Philosopher's Notes - små boksammanfattningar av en amerikan som läst all självutvecklingslitteratur och som på ett komprimerat och engagerande vis förser lyssnaren med de viktigaste lärdomarna ur denna. Superbra och engagerande. Hittills har jag lyssnat på 72 böcker, men jag kommer inte ihåg namnen på dem alla. Här ska jag lista mina favoritcitat:

What one can be, one must be. (Maslow)
Handlar om att man måste följa sin väg av självförverkligande, och använda sig av sin potential, när man en gång insett dessa.

Be irrationally confident. (kommer ej ihåg vem)
Ja, var irrationellt självsäker. Våga tro på dina idéer och på dig själv! Det bästa sättet att uppnå sina mål är att våga tro att det som andra bedömer som omöjligt faktiskt kan åstadkommas.

Whether you think you can, or think you can't, you're right. (vem tusan var detta nu då?)
Lite som citatet ovan - vad som försiggår i vårt huvud, vad vi tror om oss själva, är oftast den starkaste indikatorn på hur något kommer att te sig. Att bestämma sig för att man kan klara något är det viktigaste steget mot att just göra det.

Efter dessa hurtiga, men visa ord, vill jag stolt visa min sons första steg mot ett liv av råkostande. Han är fortfarande väldigt fäst vid bröstet, men kastade sig idag över grönsalladen han hade framför sig. Kanske är han en lite ögontjänare, men ändå...

En salladstjuv blir påkommen...

...och hänger sig fullkomligt åt mumsandet.

Nu går färden mot Limhamn där jag ska hämta omklädningsskåp till personalrummet på kaféet. Bit för bit... Jag skickar med ett asgott "ta-vad-du-har-och-släng-ihop-recept" av svärfar. Detta innebär alltså att proportionerna inte är så noggranna, vilket brukar vara fallet med mina receptposter.

Spenat
Ruccola
Bladpersilja (mycket)
Alfalfagroddar
Gurka
Oliver
Tahini
Olivolja
Shoyu

(det hela ska bli en krämig salladsröra)

Jag avslutar med ett till smäktande citat, och som sagt, vill du ha en stor överdos av dessa, kolla in Philosopher's Notes:

The purpose of life is a life of purpose.

Eller vänta, en sak till. Vill varmt rekommendera vår vän Miss Best's blogg om det råa/veganska livet och dess utmaningar. Där finns otroligt mycket spännande och givande att läsa...

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet