måndag 26 oktober 2009

... och vinnaren är...

Vilda: Jag har ännu en gång lämnat Österlenlivet för att underlätta arbetet, både för mig själv och för Erik. Tanken är att han ska kunna koncentrera sig på lokalen och allt det administrativa arbete som redan dykt upp medan jag pillar på menyn.


När jag var gymnasieelev var jag fascinerad över två kulturella fenomen: Dana Scully och Cher i filmen Clueless. Förutom att jag hade någon slags förälskelse på gång med skeptiska Scully tyckte jag att hennes kavaj-och-byxstil var hur häftig som helst. Samtidigt avgudade jag konsumismen i Clueless och kunde sitta och titta på den hur många gånger som helst. Jag startade till och med en produktion av pennor med fjädrar och rosor på som jag försökte kränga på Lilla torg under Malmöfestivalen medan jag hjälpte min pappa att sälja klipparksvykort.

Med fjäderpennan i högsta hugg...

I början av filmen ska Cher välja kläder för dagen, sitter i sina strumpor vid skrivbordet och stirrar på en datorskärm. Hon har lagt in ett foto på sig själv och har även foto på alla kläder hon äger, toppar för sig och nederdelar för sig. Så snurrar hon dem och testar tills hon får en "match". Under den tiden köpte jag tonvis med second hand-kläder (det var innan ett par jeans på Emmaus kostade 255 kronor), hellre billigt och mycket än lite och perfekt. Så jag tyckte att jag behövde ett system att kontrollera alla dessa plagg med så att jag slapp glömma vissa plagg eftersom jag inte hade en enorm klädkammare att förvara dem i. I brist på programvara tejpade jag ihop ett trettiotal a4-ark till ett enda stort ark och ritade en tabell där överdelarna stod beskrivna med ord och en liten teckning på bredden och nederdelarna likadant på längden. sedan hade jag ett annat papper där jag gjorde tabeller för make up-stil, skor och accessoarer. Så för varje ruta där en överdel matchade en underdel målade jag tre streck för den färg som motsvarade sminket och skorna och smyckena. Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog men det var inte gjort på en sekund. När det var klart tyckte jag dock att hela systemet var mindre praktiskt än att bara slänga på mig något min dåvarande pojkvän kunde godkänna (ja, jag var förtryckt...) på morgonen så jag försökte lösa det genom att klippa av kolumnerna en efter en och bilda som ett slags färgprovshäfte av dem men sedan slutade det med att jag aldrig använde det ändå...

Här sitter jag och listar ingredienser och rätter i tabeller och skriver kryddförslag i rutor som under mina bästa gymnasieår...

Och ändå... vissa grejor känner jag att jag måste ha stenkoll medan andra som koden till visakort, sonens personnummer eller som nu, vilken laddare till kameran man tar med sig (regel nummer ett när det gäller detta: videokameraladdare fungerar ej att ladda vanlig kamera med...) det funkar bara inte.

Jag har i alla fall suttit här idag efter att giveawayets sista dag tagit slut och har fotat den lilla högen lappar och ska nu till att dra en vinnare.

Vinnaren blir... RASMUS!!!

Grattis Rasmus! Det är bara att maila oss din postadress på rosenbadsrawdelight@gmail.com så skickar vi varorna så fort vi kan.

Och till er andra: det kommer fler tillfällen. Vi gillar det här med att dela med oss av massa roligt mojs så håll ut!

Imorgon tänkte jag skriva lite om det här med anledningen till att min käre far inte fick lov att hålla sig till sin råa rena kost förra veckan, nämligen "att vara rå på budget"

Tills dess,

Vildamalin "Horowitz" Rosenblad

PS. Mannen som skrev igår om sin påtvungna skräpmatstillvaro var alltså min far, Johan, och inte jag eller min man! :o)

Hitta raw food och superfoods hos oss på www.råvarubutiken.se ;-)

4 kommentarer:

  1. Grattis Rasmus! Kul att det var någon med uppenbart intresse som vann och inte någon av alla dessa tävlingsbloggare. :)

    SvaraRadera
  2. Haha, även han kan vara stressad över att ni snart ööppnar butiken! :)

    Fick för mig att det var Erik :)

    <3
    Amanda

    http://artali.qh.se

    SvaraRadera
  3. Gud jag har försökt att posta kommentarer nu i flera dagar i rad, tacka vet jag normala uppkopplingar (det är som han som inte visste att han skulle få höghastighetsuppkoppling på planet men så fort han fått reda på det och det inte funkade skriker "this is bullshit!!!" som om hans mänskliga rättighet till höghastighetsuppkoppling på planet just blivit indragen (kanske såg han också en chans att kräva tillbaka pengar))

    Henrik: Snart vinner du nog också men då får du inte skriva så fint om oss för då tror folk att vi tar emot mutor. Fast iofs kan det vara ganska trevligt med mutor...

    Amanda: Hehe, jag förstod nästan det. försökte svara på den kommentaren också men det funkade inte. Jag tror nog han är stressad också. För om det skulle gå dåligt för oss kanske vi skiter i alltihop och låter oss själva förfalla och börjar livnära oss på twix och donkan och då blir han ensam kvar i kampen mot åren som sakta äter oss alla levande...

    Men annars är allt bra :-)

    SvaraRadera
  4. Jo, alltså, Bizarro och Piraro i all ära, men en serie med en råw superhjälte kanske? O-claimad nisch (på ren svenska) mer eller mindre, potential med superfood mm galore, don't you think? Det kanske är så man omvänder världen?

    Ifall Någon skulle råka ha seriebakgrund. ehrm.

    Och ifall Någon skulle känna sig sysslolös mitt i allt...

    /eanie ;)
    (som haft en lugn dag på jobbet med antologi-snokande)

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet