torsdag 17 september 2015

Bättre morgnar: hinder för läggning, sömn samt Raw Thaisallad med Reishi

Fortsättning på läggningsritualen:

Tisdag

Vilgot ska sova över hos en kompis, det är tredje gången för honom och det har gått jättebra hittills. Charlize är hemma hos sin expojkvän (de var tillsammans medan hon var 8 till 10 år gammal) som har FF mitt ute i ett övergivet hus på landet. Vi har alltså bara två barn hemma och det känns fantastiskt och lugnt. Och efter vårt misslyckade försök att lägga oss i tid i söndags är vi nu väl förberedda.

Charlize ringer nio och vill bli hämtad. Still on track.
Vi lyckas lägga oss lite efter tio. Eller jag i alla fall. Erik sätter sig på kanten av sängen kvart över tio med tandborste i munnen. 
Telefonen vibrerar.
SMS "Vilgot vill åka hem"
Efter ett misslyckat försök att övertala en mörkrädd sexåring vars kompis redan somnat (och allt är så tyst nu...) åker Erik iväg. Jag tvingar mig själv att vara vaken vilket lyckas en halvtimme eller så. Han kommer hem en timme senare och halv tolv kan vi till slut släcka.

Onsdag

Det spöregnar. Vi börjar förbereda oss för att gå och lägga oss redan halv tio, enligt planen. Barnen sover. Det är städat och fint i köket. Ingen att hämta. 

Jag ska bara gå och låsa husets alla dörrar. Det är sju stycken. Det är jättemysigt att gå runt i vårt stora hem och lyssna på regnet. Jag är inte så mörkrädd här. Särskilt nu när jag vant mig vid provdockan som står i min oinvigda vintagebutik (som skrämde livet av min far varje natt han gick på toaletten under de månader han bodde här).

Men nu låter det lite konstigt ute på lagret. Lite mänskligt på något sätt. Som att det är aktivitet på där ute och inte bara en katt eller regnet på fönstret. Som vanligt blir jag förvånad över mitt eget mod, för jag tränger undan alla tankar på att bli halshuggen av en inbrottstjuv (eller en missnöjd kund) och går raka vägen in till lagret och tänder ljuset.

Det är inte en missnöjd kund. Det är vatten. Det droppar rakt ner i trappen från vinden och rakt ner på golvet från ett annat ställe. Den regnar in!

Jag ropar på Erik och tillsammans letar vi läckor i taket, lägger ut presseningar på golvet, skyddar vindsgods, ställer hinkar, torkar av blöta modem (!) och kollar läget utifrån. Det är ett stort hål i taket där det helt saknas takplattor. 

Ingen skada skedd, läckan påverkade inget mer än golv och trapp (och modem som fortfarande fungerar idag). Men vi går dock och lägger oss efter elva igen.

Slutsats hittills: Det är fasiken tufft att få till det där med att gå och lägga oss före tio varje vecka. Det har fungerat en kväll av fyra. Men vi får fortsätta försöka. Och kanske klarar vi det lagom tills vi tar "morgonstudenten" ;-)


Raw Thaisallad med reishi
(2 port.)

Ingredienser

Marinad
0,5 dl tamari
0,5 dl äppelcidervinäger
3-4 cm ingefära, riven
2 msk mandelsmör
2 msk yaconsirap eller kokosnektar
1 msk sesamolja (rostad, inte raw)
0,5 hackad valfri chilifrukt (mindre om det är en stark variant)
lite salt

Sallad
2 morötter, rivna eller spiraliserade
2 grönkålsblad, strimlade (går bra med mangold eller annan kål)
1 vårlök, strimlad
1 röd paprika, strimlad
1 gul paprika, strimlad
1 broccolihuvud, i buketter
1 handfull hackade nötter
Hackad koriander

Instruktioner
Mixa alla ingredienser till marinaden tills du får en slät sås. Blanda alla grönsaker till salladen. 


Lägg alla grönsaker i en ren påse. Häll över marinaden.  


Stäng påsen och knåda/ massera den så att marinaden sprider sig över alla grönsakerna.


Häll över salladen i en tallrik och strö över de hackade nötterna och koriandern.



Finoto! Så gott med lite stingsligt till lunch nu när det börjar bli kallt!

XXX
Vilda

1 kommentar:

  1. Jag gjorde denna sallad idag (med en liten modifiering eftersom jag inte hade reishipulver) och den var SÅ himla god! Tack för receptet!
    /Charlotte

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet